Sociální rehabilitace
(§ 70 – Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů a Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách)
Poslání:
Posláním sociálních služeb a veškerých aktivit Masopust, z.s. je podpora mládeže a dospělých lidí s mentálním, tělesným, smyslovým či kombinovaným postižením a
s duševním onemocněním v posílení jejich samostatnosti a soběstačnosti.
Posláním služby sociální rehabilitace je vytvořit bezpečné prostředí pro osoby s duševním onemocněním a s mentálním postižením k rozvíjení a posilování samostatnosti, k formulaci vlastních potřeb, posílení jejich schopností a dovedností, zprostředkovat sociální kontakty a podpořit v aktivním využívání volného času. Jedná se tedy o zajištění komplexu služeb cílem udržet uživatele v jejich domácím prostředí.
Naše zásady:
- Individuální přístup – podpora a její míra je přizpůsobována konkrétním potřebám, přáním a schopnostem uživatele.
- Respektování uživatele – během služby s uživatelem pracujeme jako s rovnocenným partnerem s ohledem na jeho individuální potřeby a specifika.
- Ochrana práv – poskytovat služby takovým způsobem, který zamezuje porušování lidských práv.
- Důraz na uživatelovy schopnosti – snažíme se posílit uživatelovu samostatnost a využít přitom jeho vlastní již získané schopnosti, zkušenosti a dovednosti.
- Poskytovat informace – před důležitými rozhodnutími uživatele ohledně poskytovaných služeb poskytnout co nejvíce informací. Konečné rozhodnutí je vždy na uživateli.
- Mlčenlivost a důstojnost – pracovníci dbají na zachování lidské důstojnosti uživatelů a jejich soukromí, zachovávají mlčenlivost.
Cíle:
Cíle služby směřují k tomu, aby lidé s duševním, případně se zdravotním postižením v nepříznivé sociální situaci zůstali součástí přirozeného místního společenství, mohli žít běžným způsobem, využívat veřejné instituce, přirozené vztahové sítě a své vlastní možnosti. Sociální rehabilitace je soubor specifických činností směřujících k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti uživatelů služby a k rozvoji kompetencí potřebných k běžnému životu.
Cílová skupina:
- Osoby s duševním onemocněním a zdravotním postižením ve věku 15 – 65 let z Chomutova a okolí.
- Služba je určena pro osoby, které jsou z důvodu svého postižení ohroženi sociálním vyloučením nebo je ohrožena jejich samostatnost a soběstačnost.
Informace pro zájemce:
- Ambulantní forma:
- Terénní forma je poskytována na základě potřeb uživatelů a může obsahovat například nácvik cestování, doprovázení k lékaři, na úřady, nácvik činností pro běžný život v domácnosti atd.
Husovo náměstí 38, 430 01 Chomutov (2. podlaží, vchod dvorem z ul. Mánesova)
Tréninkový byt se zahradou – Moravská 37, Chomutov (po tel. domluvě)
Pracovní doba je pondělí - pátek od 8:00 do 15:00 hod.
Služba je poskytována bezplatně.
Kontakt:
E-mail: espritsr@masopustspolek.cz
Tel.: 604 716 238 – Bc. Petra Neugebauerová – sociální pracovnice
Základní principy poskytování služby
Základní principy, na kterých je služba postavena, jsou zakotveny v Etickém kodexu sociálního pracovníka a v Etickém kodexu Masopust, z.s. Pracovníci služby tyto kodexy respektují a jejich principy uplatňují nejen při práci s uživateli poskytovaných služeb, ale také s každým člověkem, který projeví o nabízené služby zájem.
- Ctíme princip normality
- Pracujeme individuálně
- Měníme kvalitu života k lepšímu
- Učíme samostatnosti a volbě
Normalita znamená:
- podporujeme sociální vztahy
- rozlišujeme čas povinností a čas volna (při práci)
- využíváme běžně dostupné služby
- respektujeme věk uživatele
- podporujeme samostatnost v rozhodování
- vytváříme rovnocenný vztah mezi poskytovatelem a uživatelem
Pracovat individuálně znamená:
- program přizpůsobujeme uživateli
- pracujeme podle plánu, dodržujeme dohodnutý postup
- posunujeme možnosti a hranice každého uživatele
- plníme zadání uživatele služby a pomáháme naplnit jeho stanovený cíl
- skupinový program společně konzultujeme
Zajistit kvalitu života znamená:
- orientujeme se podle možností a ne podle omezení jednotlivého uživatele
- srovnáváme život uživatele s životem vrstevníka
- zjišťujeme, co uživatel považuje za kvalitní službu
- umožňujeme a podporujeme smysluplnou (sebe) realizaci uživatele
- podporujeme využívání dalších služeb
- omezujeme závislost na sociální službě
Podporovat samostatnost a volbu znamená:
- respektujeme názor uživatele
- posilujeme schopnost uživatele komunikovat a vyjádřit se
- pomáháme uživateli rozhodovat se kvalifikovaně, poskytováním základního sociálního poradenství
- zajišťujeme a respektujeme soukromí a intimní prostor
- usilujeme o maximální míru samostatnosti ve všech oblastech života uživatele
- zvažujeme možnosti každého uživatele
Práva uživatele
- Právo využívat služeb SR má každá osoba z cílové skupiny a to bez rozdílu pohlaví, věku, národnosti, sociálního postavení, vyznání či sexuální orientace.
- Uživatel má právo na důstojný a respektující přístup všech pracovníků.
- K účasti na aktivitách SR se uživatel rozhoduje na základě dobrovolnosti. Jde-li o konkrétní aktivity uvedené ve Smlouvě o poskytování služby podepsané uživatelem – tudíž stvrzené jeho souhlasem, je účast na těchto aktivitách považována za zásadní a je pro uživatele závazná (např. tvorba a naplňování individuálních plánů).
- Uživatel má právo na ochranu svých osobních dat a právo nahlížet do dokumentace, kterou o něm pracovníci SR vedou.
- Uživatel poskytované služby (případně jeho zákonný zástupce či opatrovník) má právo podat stížnost ohledně poskytovaných služeb, aniž by tím byl ohrožen (viz. Podávání stížností – kapitola 13).
- Uživatel má právo kdykoli bez udání důvodu ukončit svou účast ve službě. Nicméně velmi vítáme, pokud před zamýšleným ukončením užívání služby tuto skutečnost oznámí svému klíčovému pracovníku příp. vedoucímu služby a uvede důvod.
- Uživatel nebo zájemce o nabízené služby má právo na bezplatné základní poradenství.